Berwick

De uitwisseling

Een van de oudste tradities van VV Zeewolde is de uitwisseling met de Berwick Rangers Juniors uit Berwick upon Tweed. De uitwisseling is ontstaan in een pub in Berwick tijdens een werkbezoek van Leen de Boer. Leen, een van de oprichters van VV Zeewolde besloot na een werkdag in een pub wat gezelligheid op te zoeken en liep daar de voorzitter van Berwick Rangers Juniors tegen het lijf. De mannen raakten aan de praat over voetbal en een jaar later stond er een groep Engelse jongens bij VV Zeewolde op de stoep.

Ondertussen hebben er al 30(!) uitwisselingen plaats gevonden. Elk seizoen maken 50 spelers en 10 begeleiders de oversteek naar de andere kant van het Kanaal. Het ene jaar van Nederland naar Engeland, het volgende jaar andersom. En ieder jaar lukt het beide clubs weer om onze gasten onder te brengen bij gastgezinnen. Dit bindt onze twee clubs en mensen nog meer met elkaar.

In de loop der jaren is de uitwisseling dus gegroeid tot meer dan alleen voetbal. De uitwisselingsweek zit bordenvol activiteiten die variëren van een speurtocht tot een stadionbezoek en pretparken tot het bezoeken van een wedstrijd van het Nederlands elftal. Er wordt natuurlijk ook nog altijd gevoetbald. Traditiegetrouw spelen de JO13, JO15, JO17 en het comité om de wisselbeker. Als ik mij niet vergis staan er op het moment twee van de vier bekers bij ons in het clubhuis, en hebben wij er twee aan onze Britse vrienden moeten laten. De gezonde rivaliteit mag het belangrijkste doel van de reis nooit in de weg staan. Namelijk plezier maken! Hiermee staat en valt deze geweldige traditie die wij nog lang vol hopen te houden.

De afgelopen drie seizoenen heeft corona helaas roet in het eten gegooid en is de uitwisseling niet doorgegaan. Volgens seizoen (2022-2023) pakken wij de draad echter weer op zullen wij de gastheer zijn voor de Berwick Rangers Juniors. De organisatie vanuit VV Zeewolde zal worden opgepakt door het Berwick Rangers Comité, maar hulp is altijd welkom. Mocht jij ons graag willen helpen bij het organiseren van activiteiten of wil jij graag als gastgezin fungeren, stuur dan een mail naar zeewoldeberwick@gmail.com.

Namens het gehele Berwick Comité

Robin Hoppen