ZEEWOLDE – Met een wedstrijd tussen het huidige eerste elftal en een zelf samengesteld team dat bestond uit jongens met wie hij ooit had samengespeeld, nam Reinier Joustra zaterdagmiddag 24 juni afscheid van VV Zeewolde en de vereniging van hem.

De wedstrijd werd gespeeld over 2 x 35 min. Er werd enkele keren een drinkpauze ingelast en dat was beslist niet voor niets, want het was eigenlijk veel te warm om te voetballen. Het eerste leek een gemakkelijke middag te krijgen, toen Collin van den Brink al na negen minuten met een kopbal voor 1-0 zorgde. Een minuut later was het echter ook alweer gelijk. Nick Doppenberg heette de schutter, nadat uitgerekend Reinier Joustra hem de bal op een presenteerblaadje had aangereikt. Scheidsrechter Rob Mulder had vlak daarvoor al dan niet bewust over het hoofd gezien dat de assistgever zich bij het aannemen van de bal overduidelijk in buitenspelpositie bevond. In het vervolg van de wedstrijd deed het gelegenheidsteam onder leiding van Joustra’s favoriete trainers Gert Visscher en Peter Epe beslist niet onder voor het eerste elftal van dit moment. De betere kansen in de tweede helft waren zelfs voor het team van de 37-jarige afzwaaier die sinds het seizoen 2006-2007 323 wedstrijden in het eerste speelde en daarbij tot 129 goals was gekomen. De winnende treffer viel evenwel aan de andere kant en werd drie minuten voor tijd nota bene gemaakt door Martin van Barneveld, de doelman in de loop van de tweede helft zelf nog even als veldspeler mocht optreden. De doelpuntenmaker wilde dat weten ook en trok er zelfs zijn shirt voor uit. Het leek wel alsof hij dacht alsnog promotie naar de tweede klasse te hebben bewerkstelligd en dat was toch echt niet het geval. Maar het maken van de 2-1 pakte niemand hem bij dit afscheid meer af, zo was dan wel weer degelijk. Na afloop werd Joustra uitgebreid in het zonnetje gezet en daarbij toegesproken door bestuurslid technische zaken Johan Henkes. De laatste woorden waren voor Joustra zelf. Hij bedankte de vereniging ‘voor al die jaren’ en vergat ook zijn ouders Jan en Ali niet, die zaterdagmiddag speciaal voor hem nog een keer naar Zeewolde waren gekomen.

Bron: Zeewolde Actueel